صفحه اصلی   |   اخبار    |   امتحانات    |   آموزش    |   گالری تصاویر    |   معرفی کارکنان    |   قوانین و مقررات    |   تماس با ما    |   درباره ما    |   جستجو    |      
دوشنبه 30 مهر 1397 - 12 صفر 1440 - Mon 22 October 2018   ساعت ورود:   14:02:14
  آرشیو سوالات

 گرافیک و چاپ
 رسانه تعاملی
 فیلم و عکس
 معماری
 اداری و پایه
 مهندسی کامپیوتر
 زبان انگلیسی
 آموزش های متفرقه


  موضوعات

 گرافیک و چاپ
 رسانه تعاملی
 فیلم و عکس
 معماری
 اداری و پایه
 مهندسی کامپیوتر
 زبان انگلیسی
 آموزش های متفرقه
 مراکز بازی رایانه ای
 نمایشگاه ها
 کارگاه تخصصی
 نرم افزار
 تالیفات
 اپلیکیشن
 اخبار مرکز
 علمی - پژوهشی
 بررسی ویدیویی
 دانش


  چند رسانه ای
 

  مشاوره تلفنی
 

  آزمون عملکردی چیست ؟
زمان انتشار: 10 ارديبهشت 1395 - 18:46:11       موضوع: دانش

آزمون عملکردی چیست ؟

آزمون هاي عملكردي چيست؟

- تکاليف و آزمون هاي عملکردي ،
آموخته هاي فراگير را در حيطه هاي مختلف در عمل به کار مي گيرد و فراگير طي انجام آن نشان مي دهد تا چه اندازه در کاربرد
 آموخته ها تواناست.

- سنجش عمکرد دانش آموز از طريق درگيرکردن او در تکاليف عملي ، چيزي فراتر از تعاريف سنتي ، مثلاً حفظ کردن و کنفرانس دادن در کلاس است .

اين نوع سنجش به هر نوع فعاليت يا کار خلاقانه ي دانش آموز مي پردازد که از طريق آن مي تواند آن چه را آموخته است ، به نمايش بگذارد و يا بيان کند. تکاليف عملي مي تواند به صورت تکاليفي باشد که در  

 زمان کوتاه يا طولاني قابل انجام است.

چرابايدازآزمون هاي عملكردي استفاده كنيم ؟

- در فلسفه ي آموزش سازنده ،
رشد دهنده و پويا ، مهم ترين مسئله مشارکت دادن دانش آموز در تشکيل و تعيين هدف فعاليت هايي است که در فرايند يادگيري او به کار گرفته
مي شود. ( جان ديويي ، 1983 )

- تلفيق تکاليف عملي در برنامه ي آموزشي دانش آموز و تبديل او به يک « فراگير فعال » باعث مي شود تا رغبت و انگيزه ي لازم براي مشارکت در فرايند يادگيري را پيدا کند.

بدنه ي اصلي آزمون عملکردي فعاليتي است که معلم طراحي مي کند تا
دانش آموز در آن درگير شود يا ممکن است دانش آموز را با مشکلي مواجه کند و از او بخواهد که راه حلي ارائه کند

 

مزاياي استفاده ازآزمون هاي عملكردي

1- فرصت هايي براي کاربرد دامنه ي وسيعي از مهارتها ، از جمله مهارت تحقيق فراهم مي کند.

2- فرصت هايي براي طرح پرسش هاي باز – پاسخ فراهم مي کند.

3- امکان جمع آوري دلايل مستند براي قضاوت در مورد حدود توانايي هاي دانش آموز را فراهم مي کند.
( کاري که از عهده ارزشيابي هاي سنتي خارج است.)

 4- فرصت هاي ارائه کارهاي خلاق را براي دانش آموزان فراهم مي کند.

5- از طريق آزمون عملکردي ، دانش آموز آموخته هاي خود را در دنياي واقعي به کار گرفته و جهت کسب مهارتهاي سطوح بالا که در حل مسائل روزمره ي زندگي به کارش مي آيد ، ترغيب مي شود.

 

معايب استفاده ازآزمون هاي عملكردي

1- انجام آن براي دانش آموز زمان بر است.

2- دانش آموزان مختلف ممکن است به روش هاي مختلف فعاليت را انجام دهند و کار قضاوت و بارم بندي معلم را مشکل کنند.

3- عملکرد دانش آموزان در فعاليت هاي معيني ارزشيابي مي شود.

4- طراحي فعاليت ها زمان بر و متفاوت از روال عادي کار معلمان است و معلمان بر اين کار آموزش نديده اند.

 

انواع آزمون هاي عملكردي (گرانلاند1988)

1- آزمون عملکرد کتبي

2- آزمون شناسايي

3- آزمون عملکردي در شرايط شبيه سازي شده

4- نمونه کار

 

آزمون عملكرد كتبي

اين آزمون عمدتاً بر کاربرد آموخته ها در موقعيت هاي عملي يا شبيه سازي تأکيد دارد.

مثال : طراحي سيم کشي اتاق – نوشتن يک داستان کوتاه – رسم يک نمودار ستوني براساس اطلاعات داده شده

اين آزمون عمدتاً بر کاربرد آموخته ها در موقعيت هاي عملي يا شبيه سازي تأکيد دارد.

مثال : طراحي سيم کشي اتاق – نوشتن يک داستان کوتاه – رسم يک نمودار ستوني براساس اطلاعات داده شده

 

آزمون شناسايي (identification test)

- مشخص کردن اشکال مداري که لامپ آن روشن نمي شود.

- مشخص نمودن وسايل و مراحل انجام يک آزمايش شيمي

- تشخيص تلفظ درست يک کلمه در زبان انگليسي يا روش درست حل يک مسئله ي رياضي

 

انجام عملكرددرشرايط شبيه سازي شدهsimulated performance ) )

در اين آزمون از فراگير خواسته مي شود تا در يک موقعيت شبيه سازي شده يا خيالي ، همان اعمالي را انجام دهند که در موقعيت هاي واقعي
ضروري اند.

مثال 1:

شيوه هاي کاري که براي کمک به يک مصدوم انجام مي دهد . – انجام تنفس مصنوعي روي يک مصدوم

مثال 2:

در آموزش رانندگي ، قبل از آن که فراگير عمل رانندگي را شروع کند، او را در اتومبيلي مشابه اتومبيل واقعي قرار مي دهند تا اعمال رانندگي را تمرين کند.

در آموزش رانندگي ، قبل از آن که فراگير عمل رانندگي را شروع کند، او را در اتومبيلي مشابه اتومبيل واقعي قرار مي دهند تا اعمال رانندگي را تمرين کند.

 

نمونه كار work sample

 

روش نمونه کار نزديک ترين روش سنجش به عملکرد واقعي است . فراگير در محيط طبيعي سنجش مي شود.

مثال : آزمون رانندگي در شرايط واقعي – آزمون دقت دانش آموز در کار با مواد شيميايي – ترجمه درس زبان انگليسي – در درس رياضي ساخت يک مکعب با ابعاد معين

 

چگونگي طراحي آزمون هاي عملكردي

در طراحي آزمون هاي عملکردي معمولاً بايد به سه قسمت اصلي توجه شود.

اين سه قسمت شامل :

الف ) تکليف عملي

ب ) برگه ي ارزشيابي

ج ) سيستم نمره گذاري

 

الف) تكليف عملي

بدنه ي اصلي آزمون عملکردي فعاليتي است که معلم طراحي مي کند تا دانش آموز در آن درگير شود يا ممکن است دانش آموز را با مشکلي مواجه کند و از او بخواهد که راه حلي ارائه کند.

 

مثالها :

چرا در اين مدار لامپ روشن نمي شود.

غلط هاي دستوري اين نامه را تصحيح کن.

اشکال متن ترجمه شده را تصحيح کن .

حجم اين پارچ آب را با هر شکلي که مي دانيد محاسبه کنيد.

 

ب) برگه ارزشيابي

 

دانش آموز ، ايده‌، راه حل ، شيوه کار ، نقشه کار
و ... را روي برگه ي ارزشيابي منعکس مي کند.

 

معلم با توجه به هدف هاي آزمون عملکردي که از قبل مشخص است ، معيار ارزشيابي را مشخص مي کند.

ارزشيابي آزمون عملکردي بسيار مهم است و معمولاً قسمت مشکل اين نوع ارزشيابي است.

 

به جاي تعيين نمره براي معيارهاي سنجش
مي تواند به صورت توصيفي قضاوت کنيد. اين قضاوت ممکن است به صورت ذيل باشد :

عالي ، خوب ، متوسط يا در حدانتظار ، بيش از حد انتظار ، کم تر از حدانتظار ، کامل ، قابل قبول ، ناتمام و ...





نظرات
بدون نام >1 اسفند 1396 - 23:41:25
سلام مطالب بسیار عالی .ممنون
ایمیل:    سایت:
شاه نظری >9 آذر 1396 - 17:38:04
مطالب جالب ومفید بود با تشکر از شما
ایمیل:    سایت:
هانیه >11 آبان 1396 - 21:17:56
سلام و خداقوت قابل استفاده و مفید بود. با تشکر از زحمات شما
ایمیل:    سایت:

فرم ارسال نظر

نام (اختیاری)

پست الکترونیک (اختیاری)

آدرس وب سایت یا وبلاگ (اختیاری)

http://

نظر شما

لطفا کد امنیتی را وارد کنید:



  ورود
نام کاربری:
رمز عبور:



  کانال سنتردیجیتال در تلگرام
 
 

  نماد اعتماد الکترونیکی
 

  لوگوی دیجیتال
  logo-samandehi

  تالیفات
 
نویسنده : عادل پورشمسی
 
 
نویسنده : عادل پورشمسی
 
 
نویسنده : عادل پورشمسی
 
 
نویسنده : عادل پورشمسی
 
نویسنده : رقیه راضی
 
 

 
طراح :            
شرکت گذرگاه وارثان لارستان‬
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است